به نیاز کارخانه خوش آمدید

نام‌گذاری خاص محصولات ایکیا

 آیا تا به حال فکر کرده‌اید IKEA اسم‌های محصولاتش را بر چه اساسی انتخاب می‌کند؟ 
اگر زبان سوئدی بلد نباشید اسامی محصولات این برند ممکن است به نظرتان مجموعه‌ی درهم ریخته‌ای از حروف به نظر برسد. اما این طورها هم نیست و سیستم منظمی پشت این نام‌گذاری وجود دارد و اسامی با باز کردن لغت‌نامه‌ی سوئدی‌زبان و انتخاب تصادفی از میان کلمات آن صورت نگرفته است. 

این برند سیستم طبقه‌بندی مخصوصی دارد که توسط بنیان‌گذارش اینگوار کامپارد به وجود آمده است. اینگوار کامپارد که به دلیل بیماری دیسلکسیا (خوانش‌پریشی) از به خاطر سپردن کدها عاجز بود، روش جدیدی برای نام‌گذاری محصولاتش پیشنهاد کرد. 
بیماری اینگوار باعث شد او برای هر رده‌ی محصولی، دسته‌ای از نام‌ها را پیشنهاد کند. به عنوان مثال مبلمان مخصوص حیاط و بیرون از خانه براساس جزایر اسکاندیناوی نام‌گذاری می‌شوند و نام‌های متداول مردان در اسکاندیناوی و مشاغل را روی کتابخانه‌های برند می‌بینید. کاناپه‌ها نیز براساس مکان‌هایی در سوئد نام‌گذاری شده‌اند و آشپزخانه‌ها از اصطلاحات گرامری و این داستان ادامه دارد...

نام‌گذاری خاص محصولات ایکیا

البته این طورها هم نیست که اسامی محصولات IKEA همیشه از قانون گفته‌شده پیروی کند. به عنوان مثال چند ماه گذشته آن‌ها روش جدیدی را برای نام‌گذاری استفاده کردند؛ آن‌ها در کمپین معروف خود «درمان با خرید» از «جست‌و‌جوی رایج گوگل» استفاده کردند. در نتیجه یک درِ بطری‌باز‌کن، «چرا مردان به راحتی حرف نمی‌زنند» و یک شارژر بی‌سیم مخصوص وسایل مختلف برقی، «قرار ملاقات با سه نفر» نام گرفتند. یک جعبه‌ی اسباب‌کشی هم درنهایت به اسم «رابطه‌ راه دور چگونه کار می‌کند» اکتفا کرد. 
جالب است بدانید دو حرف اول نام خود برند (IK) نیز از اسم اینگوار کامپارد گرفته شده‌اند. حرف E نیز به مزرعه‌ی خانوادگی او (Elmtaryd ) برمی‌گردد و حرف A شهری است که او در آن بزرگ شده است (Agunnaryd).

 نام‌گذاری خاص محصولات ایکیا
 

مترجم: نازنين کي نژاد
www.businessinsider.com
یکشنبه 14 آبان 1396