به نیاز کارخانه خوش آمدید

بازاریابی سببی، نیاز مخاطب امروز

 


ام بی ای نیوز: در عصر اطلاعات، مردم بیش از پیش در مورد شکل فعالیت کسب‌و‌کارهایی که پیش از این در موردشان اطلاعات نداشتند، باخبرند. از کارخانه‌های تولید لباس که از کارگران‌شان بیگاری می‌کشند گرفته تا فروش آووکادو که مقدمه‌ی از بین رفتن جنگلی در مکزیک بود؛ مردم به این موضوعات اهمیت می‌دهند و دست‌کم ۸۰٪ مصرف‌کنندگان معتقدند هر کسب و کاری باید نقشی در مسائل اجتماعی داشته باشد. 

در عصر کنونی که عصر مشتری است و رقابت برندها بر سر چیزی ورای به دست آوردن پول است، گوی سبقت در دست برندهایی است که به مسائل اجتماعی توجه می‌کنند. 
در یک مطالعه‌ی جهانی، ۹۱٪ مصرف‌کنندگان گفتند که در صورت قرار گرفتن در جایگاه مقایسه بین دو برند با قیمت و کیفیت مشابه، احتمال روی آوردنشان به برندی که از حرکت‌های مثبت اجتماعی حمایت می‌کند، بیش‌تر است. ۹۲٪ اظهار داشتند که اگر در شرایطش قرار بگیرند از خرید محصولی با یک مزیت اجتماعی یا محیط‌زیستی استقبال می‌کنند و ۶۷٪ گفتند که در یک سال گذشته همین کار را انجام داده‌اند. 

بازاریابی سببی، نیاز مخاطب امروز


واقعیت این است که بازاریابی سببی را نباید فقط به شکل فرصتی برای تبدیل جهان به جای بهتری برای زندگی تصور کرد. این نوع بازاریابی برای رسیدن به اهداف واقعی کسب‌و‌کار بسیار تاثیرگذار است. 
بازاریابی سببی یا بازاریابی به‌واسطه، به دو شکل بازاریابی مرتبط برمی‌گردد که البته تا حدی با هم تفاوت دارند. اولین مدل به معنای تلاش مشترک یک سازمان غیر انتفاعی و یک برند تجاری برای رسیدن به سود مشترک است. البته این اصطلاح را می‌توان در مفاهیم عمومی‌تر برای اشاره به بازاریابی برندهای تجاری که فعالیت‌های خود را به مسائل اجتماعی یا خیریه اختصاص‌داده‌اند، به کار برد. 

در این تعاریف، دو پدیده‌ی دیگر نیز وجود دارد: مسئولیت اجتماعی (CSR) و بخشش‌های شرکتی. بخشش‌های شرکتی همان مبالغ مشخص اعانه‌ای است که از آن مالیات کسر می.‌شود. 
از بهترین نمونه‌های این شکل بازاریابی در انگلستان، همکاری Cadbury Limited و موسسه‌ی نجات کودکان است که در این حرکت برای این موسسه پول جمع‌آوری کردند و فعالیت ارتباطی نیز روی بهبود تصویر Cadbury متمرکز بود. 
مثال خوب از این دست، همکاری برند Maker’s Marks با سازمان غیرانتفاعی One Warm Coat (یک کت گرم) است. هدف این سازمان فراهم کردن لباس گرم رایگان برای نیازمندان است. برای ۱۵٪ آمریکایی‌ها که در فقر به سر می‌برند، پرداخت هزینه‌ی کاپشن یا لباس گرم غیرممکن است. 
کمپین تور کامیون «لباس گرم بده، گرم باش» از رسانه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، ابزار PR و رویدادهای مختلف استفاده کرده بود. پیام کمپین این بود که برای انتقال شادی در ایام کریسمس نیاز به خرید هدیه‌های گرانقیمت نیست. کامیون‌های برند لباس‌های مردم را جمع و بین نیازمندان پخش می‌کرد. 

بازاریابی سببی، نیاز مخاطب امروز
مترجم: نازنين کي نژاد
www.brandwatch.com
چهارشنبه 10 آبان 1396