به نیاز کارخانه خوش آمدید

اثرات فرهنگی و اجتماعی یک ابر قدرت تجاری مک دونالدز

alt
alt
alt alt alt
 
اثرات فرهنگی و اجتماعی یک ابر قدرت تجاری

ام بی ای نیوز: رستورانهای دارای حدود 36200 شعبه در 119 کشور جهان، بزرگ ترین مجموعه  رستورانهای زنجیره ای میباشد که نام آن برای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا شناخته شده است چون روزانه حدود 70 میلیون نفر (چیزی نزدیک به جمعیت کشور ایران) در آنها غذا، قهوه و دسر صرف می کنند. این مجموعه مبتکر ایجاد غذاهایی ویژه کودکان بوده و با ایجاد هزینه ای اندک برای والدین، کودکان مشتاقانه برای غذا خوردن بدانجا میروند. 
تمام تلاش مدیران ارشد در راستای ارائه سرویس بهتر و سریعتر به سطح وسیعتری از جامعه بوده و به دنبال شلوغتر شدن فضای رستورانهایشان هستند. 

اثرات فرهنگی و اجتماعی یک ابر قدرت تجاری

این کمپانی قدرتمند دارای صدها هزار کارمند در سطوح مختلف شغلی میباشد و چنانچه نحوه فعالیت این مجموعه را مورد پیمایش قرار دهید اخذ تصمیمات جدید و جاری شدن آنها را در سطوح مختلف کاری، چیدمان رستورانها و حتی نحوه ارائه خدمات به مشتریان خواهید دید. نکته برجسته همزمانی انجام و پیاده سازی تغییرات -بنابر تصمیم مدیران- در یک استان، یک کشور و بعضا یک قاره است. از آنجا که کارمندان و مشتریان از تمامی اقشار جامعه و از کشورهای مختلف میباشند لذا از تاثیرات فرهنگی و اجتماعی عمیق این کمپانی بر جوامع مختلف نباید غافل شد.

اثرات فرهنگی و اجتماعی یک ابر قدرت تجاری

در بسیاری از کشورها، خصوصا در حوزه آمریکای شمالی به طور کلی به کارهای عمومی و سطح پایین مک جابز (Mc'Jobs) گفته میشود و این به عنوان یک اصطلاح فراگیر مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال به دانشجویان و دانش آموزان توصیه میشود که برای پوشش هزینه تحصیلات مک جاب پیدا کنند تا بتوانند گذران زندگی نمایند. یعنی به طور عمومی این اصطلاح دربر گیرنده کلیه کارهای دارای حداقل در آمد و با شرایط استخدام نسبتا آسانتر است و همانطور که نمایان است اصل این اصطلاح از کار در رستورانهای مکدونالدز گرفته شده و عمومیت یافته است.

زمانی که به کارآفرینی و خلاقیتهای مجموعه عظیم مکدونالدز توجه مینمایید متوجه میشوید که همیشه مبتکر و پیشرو بوده اند و مابقی تجارتهای مشابه همیشه سعی در دنباله روی از سیاست گذاریهای آنها داشته اند. رقبا در خیلی موارد با شایعه پراکنی سعی در تخریب و ایجاد افت در تجارت آنها دارند که در انتها به کسب شهرت بیشتر آنها منجر میگردد. باتوجه به تخصص و تجارب شخصی نویسنده و نظر صاحب نظران در مارکتینگ، این ایده متفقا وجود دارد که برخی از وقایع توسط مشاوران بازاریابی و مدیران خود مجموعه با سیستم مدیریت شایعه ایجاد می شود و باعث میگردد که این مجموعه عظیم هر از چند گاهی به تیتر اول رسانه های گروهی کشورها تبدیل گردد، چنانچه در مقالات قبل نیز اشاره نموده بودم استفاده از روند تفسیر معکوس در تبلیغات، امری متداول است که هم اکنون به سمت وضوح بیشتر در حرکت است.

اثرات فرهنگی و اجتماعی یک ابر قدرت تجاری

اصطلاح رایج دیگری در زبان انگلیسی وجود دارد که آن رایت فور پسیج (Rite for passage) میباشد و اصولا به معنی بلوغ و گذراندن یک مقطع خاص در جوانان، یا به صورت عامیانه خانم و آقا شدن جوانان به کار میرود، حال آنکه بخشی از مردم در کشورهای آمریکای شمالی، بر این باورند که جوانان برای رسیدن به بلوغ و (اصطلاحا مرد شدن ) میباید یک دوره در رستورانهای مکدونالدز کار کنند. حال این تفکر میتواند ریشه در مسایل مختلف اعم از سرعت و نظام انجام کارها و سایر فاکتورهای حاکم در آن مجموعه داشته باشد. 
در مجموع هر چه بیشتر به کند و کاو در رابطه با سیستم فعالیت مکدونالدز و اثرات آن در بطن جامعه میپردازید متوجه میشوید که این ابرقدرت همیشه یک ابرقدرت است.

منبع :دکتر لیلا شیرازی  سایتmba news     تهیه و تنظیم:نیازکارخانه